خانه / وبلاگ نارنج / سلامت / رژیم و تغذیه / 7 موردی که در دوران بارداری باید رعایت شود.

7 موردی که در دوران بارداری باید رعایت شود.

رژیم و تغذیه ; سلامت ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ | ۱۹:۲۱ 5 بازدید

دوران بارداری و اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده تغییری بزرگ در زندگی است. قبل از آن که بخواهید دردانه‌های خود را به دنیا بیاورید باید این را بدانید که شما مسئول سلامت، رشد و پرورش فرزندتان هم خواهید بود. با وجود توصیه‌هایی که از پزشک و اطرافیان خود در مورد دوران حاملگی می‌شنوید، با اطلاع از چند راهکار که نباید آنها را از خاطر برد، به خودتان کمک بیشتری کنید تا کودکتان سالم و سلامت به دنیا بیاید. با بایدها و نبایدهای دوران بارداری بیشتر آشنا شوید.

7 موردی که در دوران بارداری باید رعایت شود.

مولتی ویتامین مصرف کنید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل در دوران بارداری که بتواند ویتامین و مواد معدنی لازم را به بدن شما برساند، یکی از بهترین و سالم‌ترین راه‌ها برای حمایت از رشد نوزاد شما خواهد بود، با این حال باید اعتراف کرد که این رژیم غذایی سالم به تنهایی کفایت نمی‌کند.

ویتامین‌هایی که در دوران بارداری و پیش از زایمان مصرف می‌شوند، معمولاً دارای مقادیر زیادی از عناصر خاص خوراکی هستند و در آنها معمولاً دزهای بالاتری از اسید سولفیک، کلسیم و آهن به چشم می‌خورد. مصرف چنین داروهایی می‌تواند تا حدودی به رشد متناسب جنین و همین‌طور داشتن یک زایمان راحت‌تر کمک کند. با توجه به این مسئله شما می‌توانید از پزشک خود بخواهید که مولتی ویتامین مناسب با شرایط خودتان را معرفی کند.

مولتی ویتامین‌ها معمولاً دارای مقادیر DHA و EPA هستند. این مواد در واقع از چربی‌های امگا ۳ هستند که می‌توانند به رشد مغز جنین شما کمک کنند. با وجود این توضیحات، توصیه ما این است که حتماً با مشورت پزشک خود دز مناسب مولتی ویتامین را انتخاب و مصرف کنید، چراکه دز بالای موجود در برخی مولتی ویتامین‌ها، می‌تواند به جنین شما آسیب بزند.

در دوران بارداری سیگار نکشید!

به طور کلی می‌توان گفت که احتمال کمبود وزن نوزادان تازه متولد شده‌ای که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، زیاد است و همین مسئله نیز آنها را در معرض خطرات بسیاری در زمینه ناتوانی‌های حافظه و یادگیری قرار می‌دهد. علاوه بر این از آنجایی که اعتیاد به نیکوتین در بدن این نوزادان وجود دارد، احتمال آن که در سنین نوجوانی و جوانی به سمت کشیدن سیگار گرایش پیدا کنند نیز بسیار بالا است.

خواب زیاد را فراموش نکنید

تغییرات هورمونی و اضطراب‌های ناشی از حاملگی می‌تواند باعث کمبود خواب در زنان باردار شود. به همین دلیل این افراد باید سعی کنند که به خصوص در سه ماه آخر بارداری، کیفیت و ساعات خواب خود را به میزان کافی حفظ کنند. بنابراین بهتر است که هر زمان احساس خستگی کردید، حتی یک چرت کوتاه بزنید. هدف کلی آن است که هر شب حدود ۷ تا ۹ ساعت بخوابید. در این حالت شما می‌توانید استراحت کافی را به بدنتان هدیه دهید.

از ورزش کردن امتناع نکنید

در گذشته زنان در زمان بارداری خود از هرگونه فعالیتی خودداری می‌کردند، این در حالی است که امروزه ثابت شده ورزش در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید خواهد بود. ورزش‌های منظم می‌تواند در حل شدن بسیاری از مشکلات بارداری یاری‌رسان باشد، از جمله بی‌خوابی، دردهای عضلانی، افزایش وزن بیش از حد و مشکلات روحی.

اگر پیش از بارداری به طور منظم ورزش می‌کردید، در دوران بارداری‌تان همچنان آن را ادامه دهید. البته یادتان نرود که شدت حرکات خود را با مشورت و زیر نظر پزشکتان انجام دهید، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم بارداری! اگر هم پیش از بارداری‌تان ورزش منظم نداشته‌اید، از پزشک خود بخواهید که برنامه ورزشی متناسبی را برای دوران بارداری‌تان ارائه کند. این کار کمک می‌کند که حرکت‌هایی هدایت شده داشته باشید که به سلامت شما و رشد و تن درستی جنینتان کمک بیشتری کند.

گوشت خام نخورید

مصرف گوشت و تخم مرغ خام می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های مواد غذایی نظیر لیستریوز و توکسوپلاسموز شود. علاوه بر این احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی نیز وجود خواهد داشت. مشکلات ناشی از این مواد غذایی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی و تهدید کننده‌ای شود، بنابراین به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از مصرف گوشت و تخم مرغ خام دوری کنند. این مواد غذایی می‌توانند باعث ابتلا به نقص‌های شدید بارداری و حتی سقط جنین شوند. پس توصیه این است که در زمان بارداری از کامل پخته شدن تمام تخم مرغ و گوشت‌هایی که مصرف می‌کنید، اطمینان خاطر حاصل کنید.

بیشتر بخوانید : بهترین تغذیه در دوره بارداری

غذای دریایی بخورید

غذاهای دریایی دارای ویتامین و مواد معدنی بسیاری مثل اسیدهای چرب امگا ۳، روی، آهن و… هستند که تمامی این مواد برای سلامت مادر و جنین اهمیت بسیاری دارند. با این حال یادآوری می‌شود که مصرف غذای دریایی خام نیز می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد.

غذاهای دریایی خام می‌توانند حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها و حتی مقادیر زیادی جیوه باشند، به همین دلیل باید آنها را به خوبی و به طور کامل پخت. برخی از ماهی‌هایی که در آنها مقادیر زیادی جیوه وجود دارد عبارت‌اند از کوسه، اره ماهی و ماهی خال خالی.

مصرف غذاهای دریایی در زنان باردار باید به مقدار کنترل شده‌ای انجام گیرد تا غلظت مواد معدنی وارد شده به بدن، تناسب داشته باشد. به همین دلیل از مصرف بیش از حد این مواد غذایی در دوران بارداری جلوگیری کنید.

از مصرف گوشت‌های آماده خودداری کنید

گوشت‌های آماده مثل هات داگ، سوسیس، ماهی سالمون دودی و دیگر خوراکی‌های مشابه می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مثل لیستریوز و توکسوپلاسموز در زنان باردار شود. به همین دلیل بهتر است از روند پخت گوشت‌هایی که مصرف می‌کنید با خبر باشید و آنها را به خوبی و به طور کامل بپزید. توصیه این است که مواد غذایی مصرفی خود را قبل از مصرف به طور کامل بشویید و سپس بپزید. در کنار این موضوع باید به اهمیت مصرف پنیر و شیر پاستوریزه (نه خام) در دوران بارداری نیز اشاره کرد.

به این مطلب امتیاز بدهید :
7 موردی که در دوران بارداری باید رعایت شود.
امتیاز شما به این مطلب

منبع : دیجی رو

آخرین مطالب ، فیلم و سریال ، نرم افزار و موزیک در ایمیل شما

ارسال دیدگاه